Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Čo je horšie: športovať priveľa alebo nešportovať vôbec? Ortopéd o tom, čím si ničíme kĺby

13.06.2018 KaD

Priveľa jeme, priveľa vážime, málo oddychujeme, a potom sa čudujeme, že naše kĺby odmietajú poslušnosť. Ako sa o ne starať, aby nám slúžili čo najdlhšie?

Optimálny prístup znamená počúvať svoje telo a prispôsobiť športové aktivity veku a možnostiam organizmu. 3 obrázky vo fotogalérii Optimálny prístup znamená počúvať svoje telo a prispôsobiť športové aktivity veku a možnostiam organizmu.

Vďaka kĺbom chodíme, skáčeme a dokážeme hýbať telom. Čo im pomáha a čo, naopak, škodí, o tom sme sa porozprávali s odborníkom MUDr. Júliusom Kazimírom.

Aká je najúčinnejšia prevencia pred ochoreniami kĺbov? Menil sa pohľad na prevenciu v priebehu rokov?

- Čo sa týka bedrových kĺbov, po narodení je najlepšou prevenciou ortopedické vyšetrenie detských kĺbikov. Správne postavenie bedrového kĺbu je totiž rozhodujúce pre symetrické zaťažovanie povrchu tohto guľového kĺbu. Tento krok znamená výrazné zníženie problémov už od mladosti. Bohužiaľ, prevencia v mladosti a dospelosti ostáva iba atraktívnym slovom. Aj keď sú možnosti zdravého pohybu bohatšie a rôznorodejšie ako v minulosti, stúpa percento obéznych ľudí, a to už v mladom veku. Môžeme povedať, že pohľad na prevenciu sa nemení, ale nemenia sa ani ľudia!

Čo hovoríte ako ortopéd na vysoké podpätky? Akú obuv by sme mali nosiť?

- Dámska noha na vysokom podpätku je esteticky krásna. My odborníci však zdôrazňujeme zdravotné dôsledky dlhodobého nosenia vysokých topánok. Lýtkový sval sa skracuje a biomechanicky je preťažená aj predná noha. Myslím si, že obuv na vysokých podpätkoch je vhodná len na príležitostné nosenie, na každý deň je najlepšia pohodlná obuv. Určite netreba zabúdať na každodennú hygienu nôh, relaxačné masáže a rehabilitačné cvičenia.

Vysoké podpätky sú len na  príležitostné nosenie, pri trvalom nosení skracujú lýtkový sval a preťažujú prednú nohu. 3 obrázky vo fotogalérii Vysoké podpätky sú len na príležitostné nosenie, pri trvalom nosení skracujú lýtkový sval a preťažujú prednú nohu.

S akými problémami za vami chodia pacienti a najmä pacientky?

- V detskom veku sú to rôzne typy chybného držania tela, ktoré ak sa prehliada, môže vyústiť do bolestí kĺbov. V mladšom a strednom veku sú to bolesti chrbtice, neskôr sa pridružia bolesti v bedrách, kolenách a členkoch. Úplne najčastejšie sú to najrôznejšie blokády, seknutia v krčnej a driekovej chrbtici, problémy s platničkami. A potom rôzne deformity nohy, najmä vybočený palec a spadnuté klenby nohy. V našej klinike máme podologickú ambulanciu, kde realizujeme špeciálnu diagnostiku na kinematickom chodníku. Táto analýza presne odhalí kritické miesta nášľapu nohy a umožní kvalitné zhotovenie ortopedických vložiek. Častejšie sú aj „počítačové” diagnózy, karpálny tunel a tiež bolesti v oblasti pleca a lakťa. Reumatické ochorenia kĺbov a artritída už patria do starostlivosti a liečby reumatológa.

Čo je pre kĺby horšie: športovať priveľa alebo nešportovať vôbec? A čo je pre ne optimálne?

- Ani jeden extrém nie je dobrý. Optimálny prístup znamená „počúvať“ svoje telo a prispôsobiť športové aktivity veku a možnostiam organizmu. V praxi však často vidíme opačnú situáciu, pasívny, konzumný spôsob života náhle vystrieda krátkodobá snaha začať športovať a cvičiť. Prvotný zápal však dlho nevydrží a všetko sa vracia do starých koľají. Mnoho žien si nevie nájsť „komfortný” typ fyzického cvičenia. V Mediklinik sme preto zaviedli cvičenia na Pilatesovom náradí Reformer, ktoré premodeluje všetky svaly a rýchlo zabezpečí pevné a pružné telo v každom veku.

Platí, že keď človek zdravo žije, problémy s kĺbmi mať nebude?

- Medicínske štatistiky nie sú naklonené takémuto zjednodušeniu. Zdravý životný štýl síce obsahuje pravidelný pohyb, racionálnu výživu a snahu žiť bez stresov, ale okrem toho na metabolizmus chrupky vplývajú aj ďalšie faktory X.

  Pohyb je dôležitý  v každom veku. 3 obrázky vo fotogalérii Pohyb je dôležitý v každom veku.

Ktoré sú to?

- Mnoho faktorov nepoznáme, preto ich označujeme písmenom X. Ale rozhodne si treba uvedomiť, že aj tkanivo ako chrupka podlieha starnutiu a starnutie organizmu je proces, ktorý nie je do podrobností preskúmaný. Niečo sa však deje, artrózou už trpí každý piaty Európan. Takže X.

Čím kĺby zaťažujeme najviac?

- Z hľadiska všeobecne známych aktivít sú to tanec, chôdza a beh. Pri týchto činnostiach je mechanická záťaž na kĺby väčšia. Čoraz populárnejšie moderné tanečné súťaže, bežecké a maratónske podujatia, rôzne typy triatlonov znásobujú počty našich pacientov.

Vplývajú na kĺby iné choroby?

- Niektoré virózy, najmä nepreliečené, môžu ovplyvniť kĺbové puzdro a organizmus bolestivo zareaguje v oblasti svalových úponov.

Tlačiť Diskusia